Onze incassoprocedure

Een transparant en zorgvuldig incassoproces voorkomt misverstanden en spanningen binnen de VvE. Onze werkwijze is getoetst en effectief gebleken: leden worden tijdig geïnformeerd, en betalingsachterstanden blijven beheersbaar. Zo zorgen we voor duidelijkheid voor alle betrokkenen en voorkomen we dat kleine achterstanden onnodig uitgroeien tot grotere problemen.

Waarom deze aanpak werkt

✅ Voorkomt hoge achterstanden door tijdige signalering
✅ Zorgt voor rust binnen de VvE
✅ Duidelijke stappen en heldere communicatie
✅ Mogelijkheid tot maatwerk bij bijzondere omstandigheden

Stappen van de incassoprocedure

1
Vervaldatum servicekosten
De maandelijkse bijdrage dient uiterlijk op de eerste dag van de maand op de rekening van de VvE te staan.
2
Eerste herinnering – na 7 dagen
Wanneer de betaling uitblijft, ontvangt de eigenaar na 7 dagen een vriendelijke betalingsherinnering.
3
Sommatie – na nogmaals 7 dagen
Indien er geen reactie volgt, sturen wij een sommatie. Deze bevat een dringende oproep tot betaling binnen 14 dagen.
4
Dossieroverdracht aan deurwaarder
Als er ook na de sommatie geen betaling of contact plaatsvindt, wordt het dossier in samenspraak met het VvE-bestuur overgedragen aan de deurwaarder voor verdere afhandeling.

Bijzonderheden of betalingsproblemen?

We begrijpen dat er omstandigheden kunnen zijn waardoor betaling tijdelijk niet mogelijk is. In dat geval vragen we u om direct contact met ons op te nemen na ontvangst van de herinnering of sommatie. In overleg met het bestuur van de VvE kunnen wij besluiten om de incassoprocedure (tijdelijk) te pauzeren.

Samen zoeken we naar een oplossing die werkt voor alle partijen. Wij zullen een vraag voor een betalingsregeling altijd voorleggen aan het bestuur. Dat kan in sommige gevallen een oplossing zijn.

Debiteurenbeheer